Projektbeskrivelse:
Baggrund:
I mange år har ELISE ligget hen og glemt i Københavns havn. Manglende vedligehold har medført stort forfald, så skibet i løbet af få år vil forsvinde, hvis ikke der gøres en indsats for at bevare skibet. Vi er en gruppe mennesker som, med baggrund i skibets historie, har sat os for, at dette ikke må ske og skibet skal restaureres tilbage til fordums storhed. ELISE repræsenterer et stykke dansk maritim kulturhistorie, fra en tid hvor småskibsfarten / parketfarten, udgjorde en væsentlig del af dansk infrastruktur. Udover at være tidstypisk fragtskib fra første halvdel af det 19. århundrede, er ELISE ganske veldokumenteret. Dokumentationen omfatter alt fra tilsynsbog – fra bygningen i 1907 til skibet tages ud af drift i 1971, toldbøger, som fortæller hvad skibet har fragtet, samt tegninger og billeder fra skibet er søsat og til i dag. På baggrund af dette er foreningen ”Jagten ELISE af 1907” dannet, hvor formålet blandt andet er at istandsætte ELISE tilbage til oprindelig stand og udseende, som da skibet blev søsat og afleveret til skibsfører G. N. Jensen i Lohals i 1907.
Historie:
Jagten ELISE blev bygget i Svendborg hos Chr. Andersen og afleveret til Skibsfører G. N. Jensen, som sejlede fragtfart fra Lohals. I 1925 blev den solgt til en reder på Femø, hvor den var beskæftiget i frugtfarten fra øen og sejlede kunstgødning retur fra København. I 1937 blev ELISE solgt til en reder på Agersø, hvor den blev brugt til paketfart. Den sejlede Agersø – Skælskør indtil 1972, da den blev solgt og bygget om til lystfartøj.
Betegnelsen ”jagt” kommer af riggen, som består af en pælemast, dvs. en mast udført i et stykke. Sejlføringen var almindeligvis jager, klyver, fok, storsejl og topsejl.
ELISE har i en årrække været hjemmehørende i København. I starten af halvfemserne blev der udført et stort restaureringsarbejde på fartøjet, blandt andet fik skibet ny køl, agterstævn og klædningsplanker. Omkring slutningen af 90erne stoppede arbejdet op og ELISE har sidenhen ligget stort set urørt hen.
ELISE er optaget i Dansk Historisk Skibsregister og skibsbevaringsfonden har udstedt en bevaringserklæring på skibet.
Foreningen:
December 2018 stiftedes foreningen ”Jagten ELISE af 1907” Foreningen består af tidligere Georg Stage elever og folk med træskibsbaggrund med følgende formålsparagraf:
- At restaurere jagten ELISE til omkring 1907 udseende.
- At sejle med og vedligeholde ELISE som et ældre sejlførende fragtskib, samt at bevare det som et kulturhistorisk minde om et af de mindre fragtskibe fra starten af 1900-tallet.
- At formidle viden om skibets historie og dets kulturelle tilhørsforhold for medlemmerne og almenheden.
- At synliggøre sejlads og maritimt håndværk for medlemmerne og almenheden, samt samarbejde med og formidle viden og erfaring til andre træskibsejere og bevaringsforeninger.
- At formidle praktisk sømandskab til medlemmerne.
- At inspirere unge til at deltage i maritimt relaterede uddannelser og aktiviteter på alle niveauer.
- At engagere og aktivere ældre med interesse for det maritime miljø, således disse aktivt indgår i formidlingen af foreningens øvrige formål til alle interessentgrupper.
Ejerskab:
Den tidligere ejer har overdraget ELISE til foreningen ”Jagten ELISE af 1907” i forbindelse med foreningens stiftende generalforsamling 2. december 2018. Overdragelsen er sket vederlagsfrit og tidligere ejer bekræfter at skibet er ubehæftet. Skibet ejes således af foreningen fremadrettet jævnfør foreningens vedtægter.
Projektet:
Restaureringen forventes at løbe over 2 ½ år og inddeles i flere faser. Omkostninger til restaurering søges dækket ved fundraising, sponsorater og egen arbejde udført af medlemmerne.
ELISE har i efteråret 2018 været på land og gennemgået af en skibstømrer. Denne gennemgang danner baggrund for nedenstående plan. Restaureringen udføres af Skibsværftet / ved Niels Stummann i Nordhavnen, København.
Med gyldig bevaringsværdighedserklæring, vil skibets istandsættelse være momsfri iht. ML § 34, stk. 1, nr. 7
Fase 1 – Start Primo 2020
ELISE tages på land. Dæk og dækshuse fjernes.
Spanter og bundstokke udskiftes.
Stævnrør udtages.
Færdiggjort August 2020
Fase 2 – September 2020
Motor og skruetøj monteres.
Dæksbjælker, skandæk og dæk monteres.
Dækshuse og lastluge opbygges.
Støtter, lønning og skanseklædning monteres.
Klædningplanker over vandlinjen udskiftes.
Maskinrum indrettes med nødvendigt udstyr.
Skibet males udvendig.
Forventes færdig Februar 2021
Fase 3 – Start Marts 2021
Skibet søsættes.
Prøvesejlads og idriftsættelse.
Fase 4 – Sommer 2021
Mast, bom og gaffel fremstilles.
Skibet rigges op.
Skibet apteres.
Projektet afsluttes.
Arbejdes udførelse:
Arbejdet udføres så virkelighedstro som muligt, dvs. skibet skal fremstå, som det så ud i perioden omkring 1907. Kompromiser skal holdes på et minimum, men kan dog forekomme på grund af nutidige krav til sikkerhed.
Samtidig skal arbejdet være materialetro så tidligere anvendt materialer erstattes i videst muligt omfang af tilsvarende i samme dimensioner. Håndværket og synlige detaljer skal i muligt omfang udføres så disse fremstår så originalt som muligt. Skibet vil få installeret glødehovedmotor som oprindeligt, hvilket kun meget sjældent kan opleves i dag.
Drift:
Restaurering af et gammelt træskib er en ting, men for at skibet bliver bevaret for eftertiden skal det sejles. Træskibe skal have saltvand og derfor har det været væsentligt at sikre dette. En væsentlig del af foreningens medlemmer er unge tidligere Georg Stage elever som ønsker at sejle med skibet og holde gammeldags sømandskab og maritime håndværk vedlige til glæde for almenheden rundt i de danske havne. Skibet vil efter restaurering få hjemhavn i Nyhavn, hvor almenheden vi kunne se skibet og foreningens medlemmer formidle skibets historie og maritimt håndværk.
Driften af skibet finansieres af medlemmernes kontingent, og skibstilskud ved sejlads med skibet.
Fonde:
Der er modtaget støtte til projektet fra DS Orients fond, Asta & Jul. P Justesens fond, Louis Hansen fonden, Skibsbevaringsfonden og PJ Diesel Engineering A/S. Samlet er der på nuværende tidspunkt modtaget støtte for Dkk. 1.100.000,00.
Derudover har foreningens medlemmer bidraget med mandetimer til fremstilling af ny rig til spejderskibet Skibladner II, hvilket har finansieret indkøb og renovering af Elises fremdrivningsmotor, værdi Dkk. 200.000,00